Töttős Gábor: Egy lélek vizei és
fényei
Rühl Gizella: Vizek és fények című fotókiállításának
megnyitója
Örök
és megválaszolhatatlan kérdés marad, hogy
van-e bennünk valami, ami mindannyiunkban közös, ami
egyaránt megérinti lelkünket és
megdobbantja szívünket. Ahogy az idő halad és a
világ változik, egyre inkább azt fájlaljuk,
hogy talán nincs, vagy egyre kevésbé van. E
nyomasztó kétség súlya már-már
rátelepszik lelkünkre, amikor egyszerre, mintegy
varázsütésre megállunk egy kiállítás
42 képe előtt, s ugyanazt a gyengéden nőies
gondoskodást érezzük, s felszabadultan
elmosolyodunk, hogy lám, mégiscsak ugyanazt vágyjuk,
ugyanolyan jól esik néznünk és beinnunk a
látványt.
Aki
mindezzel megajándékoz, Rühl Gizella, azt mondja:
nem kell róla sokat beszélni, hiszen amit szeretett
volna odaadni, gondosan keresztezett fényképekben függ
a falon. Ez bizonyosan igaz, de ezért hadd érezzem
jelképesnek születési dátumot, s abból
is a hónapot és a napot. Január 21-e egy
lépéssel a magyar kultúra napja előtt, s ő
maga – országosan is egyedülálló –
kezdeményezésével szintén egy lépéssel
a magyar kultúra előtt a TOLNAART teljességre törekvő
honlapjával, amely bárcsak követőkre találna.
Ez természetesen már megmutatja az ő adakozó
kedvét, s a Bibliából tudjuk, hogy a jó
kedvű adakozót megáldja az Isten. Például
azzal a képességgel, hogy megragadhassa a pillanatot, s
aztán a soha vissza nem térőt megmutassa.
Ez látszólag roppant egyszerű, s a képek nélkül
el is hihetnénk a meghívó csupasz állítását:
„Hobbifotós vagyok.” Ez a maga szintjén körülbelül
annyira igaz, mint Vivaldi állítása, hiszen ő
magát mindig amatőr zeneszerzőnek tartotta és mondta.
Viszont bajban lennénk, ha itáliai kortársai
közül meg kellene neveznünk egy hivatásost...
Az is egyszerűnek látszik, hogy az 1998 óta használt
digitális fényképezőgépével
készít valaki sok ezer felvételt, aztán
kiválaszt közülük néhány
szemgyönyörködtetőt. Ez meg nagyjából
úgy igaz, mintha valaki ugyanazzal a márkájú
tollal ír, mint egy költő, mégis a végeredmény
meglehetősen eltér egymástól: az egyik alkotás,
a másik legföljebb jó szándékú
próbálkozás.
Mert mondjuk meg: még tízezernyi
kép között
sem a véletlen, hanem a látó szem hozza létre
a nekünk szánt csodát, s lehet bár a
legmodernebb masina más kezében, bizony nem ugyanaz a
végeredmény. A kiállítás címéül
választott ősanyagok itt érzékeny lélekkel
vibrálnak a színek és formák önfeledt
örömében, s elhitetik velünk, hogy mégiscsak
érdemes a hétköznapok oly távolinak tűnő
boldogságát keresni. Ha valaki nem nézné
meg a képeket, hanem a jobbára tényszerű címek
alapján próbálná elképzelni, vajon
mit is ábrázolnak, s utána összevetné
képzeletét a képekkel, ugyancsak elcsodálkozna.
Hiszen Csicsó hívószavára százból
százan a kápolnát vagy a búcsút
idézik föl, itt meg a tájban ragaszkodó fa
néz ránk. A lírai Tovalibben az élet
és a Párban máskor a legközönségesebb
növénytani jelenség, de itt emlékeinket
borzongató szívdobbanás. S így igaz ez a
tél, a Gemenc, a közeli és távoli tájak
szinte mindegyikére.
Mondjuk ki bátran. Rühl Gizella jó
szemű alkotó
és tudatos művész. Jobb, ha ez utóbbival is
megbarátkozik, hiszen, aki így tud komponálni, a
színek selymét lelkünkre női gonddal így
teríti, ritmusaival így üzen, az megérdemli,
hogy igazán értékeljük. Látjuk
mesteri aranymetszéseit, örökmozgó vágyainak
tengeren rezgő mását, az élet tiszta
szeretetét. Sok évvel, három emberöltővel
ezelőtt az első kötetét világba bocsátó
Szabó Lőrinc ezeket írta nyitó versében:
„Dalolva mentem és torkom nem unta még az / országút
fáradságos énekét. – Tudod, hogy / a
Nap barátja voltam? Ő édesítette / agyamat
hajnali rétek szagával, aztán / minden csigát
és kavicsot külön megmutatva / látni,
szeretni és csodálni tanított... / Minden
kanyarnál új dolgok fogadtak, és friss zöldben
hófehér mérföldkövek ragyogtak /
egyenlő távolokból. Majd, lombos hegyek közt, /
még szebben tündökölt a sokoldalú élet.
/ A Nap barátja voltam, ő kísért el estig, / s
mikor már fölhalmozódtak az éj csodái,
/ csókkal búcsúzott tőlem.” Talán nem
véletlen, ha e képek láttán azt érezzük,
ami összeköti a rég porladó költőt, a
természet csodáin ámuló fotóst,
meg minket, akik mindkettőjüket közel érezzük
magunkhoz.
Hadd higgyük, hogy a Stockholm
után különlegessége
ugyanolyan bensőnkből fakadó látvány, mint a
jól végzett munka örömét láttató Kútkerék, s Prága éjjel
úgy
ejt meg, mint a szekszárdi városháza, mi
lehetnénk a Ketten szelíd vallomású
emberpárja, és ránk nevetnének a Kis
kíváncsiak. Nekünk játszik a jég
minden sejtelmes roppanása és a tél hóra-jégre
bágyadt fénye, az Uszadékfa szemünk
örömére dajkál vándorkagylókat,
s mi éljük át vízbe érő csepp
fényben fürdő áhítatát
Köszönjük, hogy mindezt alkotójuk nem tartotta
meg csupán magának, hanem helyettünk is meglátta,
elénk tette, és értünk gondolta fontosnak.
Jó hinni, hogy rokon lelkek vagyunk, s túl a fizikai
meg a vélt vagy valós távolságokon,
mégiscsak van valami alapvetően lényegi és
közös bennünk, ami Szabó Lőrinc Párbeszédének
záró soraiból biztatással fog kézen:
„Mit ér az ember, mit a vágy meg
az
önvád,
mit ér törékeny szavam az őrült
viharban?
Ne félj, fiam, – az a kín, az a
vágy, az az
önvád
téged tisztít örök-kék égbolttá
a viharban!”
Szekszárd-Tamási,
2004. július 7.