2004. április 8.
Kazinczy Gábor képzőművész, látványtervező kiállítása
Megnyitó: 2004. április 8. 17 óra
Helye: Szekszárd, Művészetek Háza
Megnyitja: Kováts Albert festőművész, a Magyar Festők Társaságának
elnöke
Közreműködik: Környei Miklós Pál (gitár), Ágostonné Béres Kornélia
(fuvola)
Megtekinthető: 2004. május 22-ig, hétfő és vasárnap kivételével 9-17
óráig.
Kazinczy Gábor festőművész
Születési hely, idő:
Temesvár, 1942.április 9.
Tanulmányok: 1959-1965
"Ion Andreescu" Vizuális Művészeti Akadémia, Kolozsvár, grafika szak
Lakcím: 7677 Orfű,
Lapisi u. 14. Telefon: +36 72 498-241
Önálló kiállítások:
Magyarországon, Romániában, Németországban, Jugoszláviában és
Horvátországban (összesen 40)
Részvétel országos és
nemzetközi csoportos kiállításokon:
Magyarországon, Romániában, Bulgáriában, Jugoszláviában,
Horvátországban, Lengyelországban, Szlovákiában, Ausztriában,
Spanyolországban, Svájcban, Olaszországban, Franciaországban,
Németországban, Hollandiában, Dániában, Kanadában és az Egyesült
Államokban.
Művek közgyűjteményekben:
Magyarországon, Romániában, Jugoszláviában, Olaszországban
Köztéri alkotások:
Temesvár, Egyetemi Aula - műmárvány síkkompozíció
Ploiesti, Prahova Szálló hallja - alumínium fríz
Díjak:
1982 Kortárs Dráma Fesztivál, Brassó, díszlettervezői díj
1983 Kortárs Dráma Fesztivál, Temesvár, díszlettervezői díj
1992 Kőrösi Csoma Sándor Közművelődési Társaság díja
1995 Országos Rajzbiennálé, Arad, a Romániai Képzőművészek
Szövetségének díja
1996 IV. Nemzetközi Szobrászrajz Biennálé, Budapest, a Magyar
Művelődési és Közoktatási Minisztérium díja
1997 Csbalegenda, pályázati kiállítás, Szolnok, a Repüléstörténeti
Múzeum Alapítvány díja
1998 1848-49-es jubileumi kortárs képzőművészeti kiállítás, Veszprém,
nívódíj
2000 Máshol, máskor, Szeged, Országos Milleniumi kiállítás, MAOE-díj
2000 Bacchanália - pályázati kiállítás, Budapest, a Nemzeti Kulturális
Örökség Minisztériuma díja
"A pszeudoikonok egy átértelmezés nyomán létrejött műfaj.Az
eredeti ikonművészethez annyi köze van, hogy az egykor vallásos
áhítattal létrehozott kultikus tárgyak művészi értékéhez igyekszik
közelíteni, ezek jellegén és stílusjegyein keresztül, de funkciója nem
kultikus.
Az átértelmezés nem csupán az ikon bizánci, ortodox,
vagyis hagyományos és jól körülhatárolt műfaját veszi kiindulási
alapul, hanem minden olyan tárgyat, melynek karaktere hajdani szakrális
funkciójára emlékeztet, de profán indíttatású, a misztikum helyett az
esztétikumot kívánja gerjeszteni. Ezért "pszeudo". Ezek az alkotások
látszólag a liturgikus és rituális használati tárgyak jegyeit
hordozzák, úgymint az egyiptomi múmia koporsófödelének díszei, a
sámándob naív rajzai, a tibeti mandala koncentrikus körei és négyzetei,
a görögkeleti szentképek kordában tartott ritmusa. Ugyanakkor mímelik
csupán az áhitatot, a misztérium kiváltotta borzongást, a feltétel
nélküli hit együgyű vállalását a művészi élmény létrehozása érdekében.
Az évezredek során művészi igénnyel teremtett tárgyi anyagot
legtöbbször rongált állapotban ismerjük. Miközben emiatt egyik szemünk
sír, a másikkal csodálkozva állapítjuk meg, hogy a hibátlan,
csorbítatlan egésznél, a töredékek izgalmasabbak, titokzatosabbak. A
logikus, megszokott közegéből kiemelt motívum nagyobb erővel hat, mert
töményebb az őt körülvevő "csend" közepette, melyben ezáltal
"felcsendülhetnek" a halkabb harmóniák is.
Az idő megviselte freskó tompított színei kihívást
jelentenek a harsány színekhez szoktatott szemnek, az utóbbiakkal
szinte egyazon erővel, főleg, ha a véletlenül lehulló vakolat alól
szigetszerűen jelenik meg falfestmény-folt. Hiszen a spontán élmény és
a környező fehérség a hordozófelület vegyi hatása következtében
kifakult színekre irányuló összpontosítást is felerősítik.
Ez a történelmi visszatekintést az alkotói folyamatba
beépítő műfaj arra is lehetőséget kínál, hogy különböző eljárások
ötvözésével - például graffitik megjelenése a freskón - a múltat
beemelje a jelenbe, fokozva ezáltal az esztétikai izgalmat."
Kazinczy Gábor
Az oldalt összeállította és a fotókat készítette:
Rühl
Gizella