Szekszárd, 1971

1996-ban már felnőttként, 25 évesen iratkoztam be a Bonyhádi Kézműves Szakiskolába, bőrműves szakra. Az első hetek az ott tanulható szakmák megismerésével teltek. Ekkor - egy kosáralj készítését nézve -, majd próbálva fogott meg ennek a szakmának a logikája; "Meglátni és megszeretni egy pillanat műve volt". Így kezdtem el végülis kosarat fonni.

A kétéves iskola befejeztével szakmunkás bizonyítványt kaptam.
A rá következő év nyarán készítettem először gyerekek előtt, velük együtt kosarat. Eleinte csak alkalmanként tartottam, ma már rendszeresek ezek a foglalkozások, bemutatók. Jó érzés átadni a tudást, amit elméleti ismeretek vagy gyakorlati tapasztalatok útján szereztem.



Szeretem ezeket az alkalmakat, bár a maguk egykosárnyi idejével nagyon rövidek, nem lehet igazán, minden részletre kiterjedően magyarázni. Ezért vállaltam el nagy örömmel egy látássérült fiatalokkal foglalkozó pécsi alapítványi iskola felkérését, ahol egy 9 hetes orientáció keretében kellett megbarátkoztatnom a diákokat a kosárfonással. Szép és emlékezetes időszak volt, egy idegen világba csöppenve, megannyi furcsasággal találkozni. A legérdekesebb talán a "Melyik ujjaddal látsz a legjobban?" kérdés volt. Emberileg, de szakmailag is (!) sokat tanultam akkor.

2000-ben lettem a Tolna Megyei Népművészeti Egyesület tagja, ettől az évtől veszek részt az egyesület által szervezett iparművészeti és népi iparművészeti zsűrizéseken, ahol nem egy alkalommal már "A" minősítést is kaptam.

A harmadik évezred első évében pályáztam először a Népművészet Ifjú Mestere címre; elismerő oklevéllel jutalmazták munkámat.

Ezt a mesterséget régen a száj-, pontosabban kézhagyomány továbbvitte, de pont ezért nincs irodalma. Kosárfonásról még akad egy-egy kiadvány, ám demizsonkészítésről semmi. Szeretnék megírni egy hiánypótló könyvet az üvegkötésről, mert (talán szőlőtermesztő, borral foglalkozó nagyapám génjei jelennek meg így bennem, talán azért, mert sok kosárfonóról hallottam, hogy nem szívesen fonnak demizsont) az üvegpalackok bekötéséhez kötődöm különleges szeretettel.
Igyekszem formájukat kiemelve, mintájukat kihagyva, színüket láttatva kötni őket.
Minden egyes üveget szakmai kihívásnak tekintek, s ezért szeretem az egyedi fonott tárgyakat is.


Decsi Kiss András:



Fotó: zsűrifotók, Maucha Katalin, Dékány Dóra és Rühl Gizella, képfeldolgozás: Hollendus János